نکاتی دررابطه با تهیه کارت گرافیک
نوشته شده توسط : ریحان زاده

 کارت گرافیک یکی از عناصر مهم در رایانه است که با توجه به نوع استفاده و نیاز کاربران ، دارای مدل های متفاوت با پتانسیل های مختلف می باشد . کاربران با توجه به امکانات کارت گرافیک قادر به استفاده از بازیها ، برنامه های پیشرفته ، مشاهده فیلم و انجام عملیات حرفه ای نظیر ضبط و ویرایش فیلم می باشند . در زمان استفاده از تصاویر گرافیکی حجیم و یا اکثر بازیهای رایانه ای ، ممکن است تصاویر به صورت منقطع نمایش داده شوند ، ناگهان بازی یا برنامه قطع شود ، برنامه های گرافیکی به کندی اجرا شوند و یا اصلا بازی یا برنامه اجرا نشوند ، در چنین مواردی استفاده از یک کارت گرافیک مطلوب و با سرعت مناسب ، علاوه بر افزایش کارائی سیستم ، امکان پردازش تصویر دو بعدی و سه بعدی استفاده شده در بازی ها و برنامه های رایانه ای را با سرعت بیشتر فراهم می نماید . طراحان و پیاده کنندگان محصولات نرم افزاری با اتکا به پتانسیل های ارائه شده توسط کارت گرافیک ، قادر به تولید محصولات متنوعی نظیر بازیهای پیچیده و با گرافیک بالا می باشند .

شرکت GIGABYTE یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات رایانه ای اعم از مادربورد ، مانیتور ، تجهیزات مولتی مدیا ، انواع Drive ها همچون CD Rom , Combo Drive , Writer , DVD Rom ، انواع کارتهای Modem , LAN . . . ، کیس ، کیبرد ، ماوس و دهها قطعه دیگر در جهان بوده است . یکی از قطعاتی که توسط این شرکت تولید می شود کارت گرافیک است . گیگابایت یکی از شرکتهایی است که هم کارتهایی با هسته گرافیکی ATI و هم با هسته گرافیکی NVIDIA تولید می کند که این امر باعث شده متنوع ترین کارتهای گرافیکی دنیا را ارائه دهد . کارتهای گرافیک شرکت گیگابایت همیشه گوی سبقت را چه از نظر کیفیت ، کارائی ، طراحی و قیمت از رقبا ربوده و همیشه مقامهای نخست را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل به عنوان یکی از پرفروشترین کارتهای گرافیک دنیا شناخته شده است .

● تشریح مشخصات :

در زمان تهیه یک کارت گرافیک می بایست موارد متعددی همچون هسته گرافیکی ، سرعت پردازنده ، میزان حافظه ، سرعت حافظه ، نوع اینترفیس ها ، تعداد پورت های ورودی و خروجی به دقت بررسی و مشخص گردد . قیمت یک کارت گرافیک با میزان کارائی آن ارتباط مستقیم دارد . کارت های گرافیک از تراشه های ATI یاNVIDIA استفاده می نمایند که دارای کارائی مناسب در ارتباط با نمایش تصاویر سه بعدی می باشند . جایگاه و نقش هسته گرافیکی و Core Clock (سرعت پردازنده) در کارتهای گرافیک بسیار حائز اهمیت بوده و اولویت آنها نسبت به سایر گزینه ها موجود به منظور گزینش یک کارت گرافیک ، بیشتر است . بازیهای گرافیکی پیچیده و گرافیک بالا ، نیازمند استفاده از کارتهای گرافیک با هسته های گرافیکی و سرعت پردازش بالا می باشند .

● ویژگیهای مهم :

هسته گرافیکی(Chipset) : از مهمترین بخشهای یک کارت گرافیک هسته گرافیکی آن می باشد که توسط شرکتهای ATI یا NVIDIA در انواع مختلف مانند : RADEON ۹۲۰۰ , ۹۶۰۰ , ۹۸۰۰ , FX ۵۲۰۰ , ۵۷۰۰ , ۵۹۵۰ . . . تولید می شود و در واقع عملکرد اصلی کارت گرافیک به این پردازنده بستگی دارد . این هسته ها در ۳ رده متفاوت تولید می گردند که شامل

۱) رده High end که بالاترین رده این پردازنده ها می باشد که کارتهایی همچون

Radeon ۹۷۰۰ , ۹۸۰۰ , FX ۵۹۵۰ , ... در این رده قرار دارند .

۲) رده Main stream که رده متوسط پردازنده ها را تشکیل می دهد و کارتهایی همچون

Radeon ۹۵۰۰ , ۹۶۰۰ FX ۵۵۰۰ , ۵۶۰۰ در این رده قرار دارند .

۳) رده Low end که کارتهای سطح پائین تر همچون Radeon ۷۰۰۰ , ۹۰۰۰ , ۹۲۰۰ , FX ۵۲۰۰ , … در این رده قرار دارند . در واقع مشخصه اصلی یک کارت گرافیک را هسته گرافیکی آن تعیین می کند .

▪ سرعت پردازنده(Core Clock) : سرعت پردازنده گرافیکی بعد از هسته گرافیکی ، مهمترین عامل افزایش کارائی یک کارت گرافیک بوده که بیشترین تاثیر را در رابطه با انجام عملیات تصاویر سه بعدی متحرک بطور کامل فراهم شده است . زمانیکه بازیهای رایانه ای با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و یا بیشتر نمایش داده شوند ، وضعیت مطلوبی فراهم و تصاویر فاقد هرگونه لرزشی خواهند بود . ( و در واقع چشم انسان در چنین سرعتی قادر به تشخیص لرزش تصاویر نخواهد بود) . کارتهایی که قادر به تولید فریم ها با سرعت بیشتری باشند ، امکان مشاهده تصاویر و بازیهای رایانه ای درResolution بالاتری را فراهم می سازند .

▪ حافظه(Ram) : در مواردیکه از رایانه به منظور انجام عملیات حجیم گرافیکی نظیر بازی های رایانه ای و یا ویرایش تصاویر ویدئویی استفاده می شود ، اطلاعات مورد نیاز به منظور نمایش تصاویر در حافظه کارت گرافیک ذخیره می گردد . کارتهای گرافیک به منظور انجام مطلوب و سریع اینگونه فعلیتها به حجم بالایی از حافظه نیاز خواهند داشت . به موازات افزایش پیچیدگی بازیهای رایانه ای یا حجم عملیات گرافیکی به حافظه بیشتری نیاز خواهد بود . برای بازیهای قدیمی ، حافظه ای به میزان ۳۲ MB کافی بوده ولی کیفیت و سرعت انتقال تصاویر در آنان نسبت به بازیهای جدید خصوصاً در Resolution : ۱۲۰۰ * ۱۶۰۰ مطلوب نخواهد بود . به منظور استفاده از بازیهای گرافیکی پیشرفته می بایست از کارتهای گرافیکی که دارای حداقل ۱۲۸MB حافظه می باشند ، استفاده کرد

▪ Memory BUS : پهنای مسیر انترفیس حافظه می باشد . به عبارت دیگر به عرض مسیر حرکت دیتا در حافظه گفته می شود . این گزینه نقش مهمی در کیفیت و راندمان کارت گرافیکی بازی می کند . هر چه این عرض بیشتر باشد (۲۵۶Bit , ۱۲۸Bit , ۶۴Bit) سرعت جریان دیتا در حافظه بالاتر بوده و به طبع قدرت کارت بالاتر رفته و برنامه ها و بازی ها روانتر اجرا می شوند .

▪ Memory Clock : به فرکانس حافظه کارت گرافیک گفته می شود . این گزینه نیز نقش مهمی در کارت گرافیک بازی می کند .

▪ AGP : این درگاه مسئولیت ارسال دیتا به کارت گرافیک را دارد . تقریباً تمامی سیستمهای جدید دارای یک اسلات AGP به منظور اتصال کارت گرافیکی می باشند . سیستمهایی که طول عمر آنها بیش از ۴ سال بوده و یا بعضی از سیستمهایی که دارای کارت گرافیک به صورت onboard می باشند ، ممکن است این اسلات در آنها وجود نداشته باشد . کارتهای گرافیکی که از اسلات AGP استفاده می کنند قادر به حمایت از سرعتی بالغ بر ۴x تا ۸x می باشند . در صورتیکه سیستمی دارای اسلات AGP با سرعت ۲x یا ۱x باشد ، امکان استفاده از کارت های گرافیکی با سرعت ۴x یا ۸x وجود نخواهد داشت .

▪ DirectX : این تکنولوژی پس از گذشت مدت زمانی اندک به یک تکنولوژی فراگیر در بازی های رایانه ای جدید تبدیل شده است . این برنامه در حقیقت رابط بین برنامه با بازی و کارت گرافیک است می باشد در واقع DirectX بین نرم افزار با بازی و سخت افزار گرافیکی رابط می شود . هم اینک کارتهایی ارائه شده است که از DirectX۹ پشتیبانی و استفاده می نمایند . در صورتیکه تصمیم به استفاده از جدیدترین بازی های رایانه ای دارید. می بایست کارت گرافیکی انتخاب گردد که قادر به سازگاری با DirectX۹ باشد .

▪ خروجی DVI : با استفاده از اینترفیس DVI امکان اتصال کارتهای گرافیک به انواع مانیتورهای دیجیتال ، آنالوگ و دستگاههایی که سیگنال دیجیتال دریافت می کنند فراهم می گردد . به منظور اتصال رایانه به دو مانیتور و یک تلویزیون ( مشاهده دو تصویر متصل و یا حتی سه تصویر جداگانه) می توان از این پورت استفاده کرد . همچنین با استفاده از تبدیل DVI to VGA می توان امکان اتصال همزمان به دو مانیتور آنالوگ را فراهم آورد .

▪ خروجی S Video : این پورت امکان ارسال سیگنالهای ویدئویی را به تلویزیون ، VCR ، و سایر دستگاههایی که سیگنال ویدئویی دریافت می کنند را فراهم می سازد .

لازم به ذکر است که رنگ بورد کارت گرافیک هیچ نقشی در کیفیت آن ندارد و فقط برای تشخیص ظاهری کارت می باشد .

▪ Overclocking: اجرای پردازنده موجود بر روی یک کارت گرافیک سریعتر از سرعت مشخص شده توسط تولید کننده ، به امری متداول توسط برخی بازی های کامپیوتری تبدیل شده است . وضعیت فوق ، باعث فشار بیش از حد مجاز به کارت گرافیکی در ارتباط با تولید خروجی شده و در نهایت می تواند سوختن کارت گرافیکی را بدنبال داشته باشد .برخی از تولید کنندگان نظیر ATI,NVIDIA ، کارت هایی را ارائه نموده اند که دارای ویژگی Overclocking می باشند . برخی دیگر از تولید کنندگان نرم افزارهای Overlocking را بهمراه کارت گرافیکی خود عرضه نموده قبل از فعال نمودن ویژگی Overlocking می بایست دستورالعمل های ارائه شده توسط تولیدکنندگان مربوطه به دقت مطالعه گردد .

● کانکتورهای نمایشگر

▪ حداقل : یک کانکتور VGA برای نمایشگر CRT

▪ پیشنهادی : یک یا دو کانکتور VGA برای نمایشگرهای CRT

▪ حداکثر : یک یا دو کانکتور VGA یا یک خروجی دیجیتال اضافه برای نمایشگرهای تخت

بمنظور استفاده از کارت گرافیکی ، می بایست کارت گرافیکی دارای کانکتورهای لازم بمنظور ارتباط با مانیتور باشد . کارت های گرافیک ، حداقل دارای یک پورت VGA بمنظور اتصال مانیتورآنالوگ به کامپیوتر می باشند (مانیتورهای فوق در زمره مانیتورهای CRT یا LCD آنالوگ تخت محسوب می گردند ) . کارت هایی که دارای یک کانکتور می باشند ، امکان استفاده از چندین تصویر و بالطبع چندین عملیات را فراهم می نمایند مثلا" می توان بر روی یک صفحه برنامه حسابداری را فعال و بر روی صفحه دیگر برنامه Word را فعال نمود.

● پورت های ورودی و خروجی

حداقل : موجود نیست پیشنهادی : S Video یا مرکب حداکثر : تنوع اینترفیس ها

در صورتیکه قصد ویرایش تصاویر ویدئویی وجود داشته باشد و یا بخواهیم از کامپیوتر بمنظور ذخیره تصاویر ویدئویی استفاده نمائیم و یا تمایل به استفاده از تلویزیون برای انجام بازی های کامپیوتری وجود را داشته باشیم ، می توان از یک کارت گرافیک پیشرفته که دارای مجموعه ای از پورت های ورودی ، خروجی و یا یک TV Tuner است ، استفاده نمود.

● Anti aliasing

در گرافیک کامپیوتری به هموار نمودن ( صاف و یکدست ) ظاهر ناهموار و پلکانی اشکالی چون خطوط مورب، منحنی ها و دوایر اطلاق می گردد . استفاده از ویژگی فوق در مواردیکه دارای یک Resolution پائین می باشیم ، مفید خواهد بود. علت بروز این ناصافی ها ، به دلیل پایین بودن کیفیت تفکیک پذیری بوده و می توان بمنظور برخورد با مشکل فوق ، از امکانات سخت افزاری و یا نرم افزاری خاصی استفاده نمود . برخی از کارت های گرافیک جدید از ویژگی فوق حمایت می نمایند.در صورت فعال نمودن ویژگی فوق ، سرعت نمایش فریم ها در یک ثانیه کاهش خواهد یافت .بنابراین استفاده کنندگان بازی های کامپیوتری ، می بایست بین نمایش سریعتر و استفاده از تصاویر هموار، یکی را انتخاب نمایند .

● (Turbo Cache)و عرضه کارت گرافیک جدید NVIDIA

شرکت Nvidia که از پیشتازان ساخت پردازنده های چند رسانه ای و کارت های گرافیک مورد استفاده در کامپیوتر به شمار می رود به تازگی پردازنده گرافیکی جدیدی موسوم به Geforce ۶۲۰۰ را به بازار عرضه کرده است.

به گزارش بخش خبر ، در این کارت گرافیکی که از فناوری جدیدی موسوم به Turbocache استفاده شده که امکان برقراری مستقیم ارتباط بین آن و حافظه سیستم را فراهم می آورد. در حالی که تا پیش از این از یک حافظه محلی که بر روی کارت گرافیک نصب می شد، استفاده می شد.متخصصان این شرکت معتقدند که محصول جدید از عملکرد و قابلیت های بهتری برخوردار است و به خصوص برای طرح های سه بعدی از انعطاف فوق العاده برخوردار خواهد بود.انتظار می رود که عرضه عمومی Geforce ۶۲۰۰ از ژانویه سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شود.

اگر می خواهید مشخصات کارت گرافیک خود را مشاهده کنید می توانید از روشهای زیر استفاده نمایید :

▪ روش اول : روی صفحه کار (Desktop) خود راست کلیک کنید و از این منو گزینه Properties را انتخاب کنید . سپس به برگه Settings رفته و دکمه Advanced را انتخاب کنید . پنجره جدیدی با نام کارت گرافیک شما باز می شود که می توانید در برگه Adapter مشخصات کارت خود را مشاهده نمایید .

▪ روش دوم : روی منوی Start کلیک کرده به منوی Programs می رویم و از منوی Accessories کزینه System Tools و سپس روی System Information کلیک می کنیم . برنامه System Information اجرا می شود که در آن مشخصات کامل و کلی خود را مشاهده می نمایید . به منوی Tools رفته و گزینه Dire ctX Diagnostic Tool را انتخاب می کنیم . این برنامه اجرا شده و در ابتدا سیستم شما را بررسی می کند . در این برنامه می توانید شما از وضعیت Display , Network , Input , Music , Sound (نمایشگر و کارت گرافیک ) خود مطلع شوید . برگه Displayرا انتخاب کرده و مشخصات کامل کارت گرافیک خود را در قسمت Device مشاهده می نمایید . همچنین می توانید از مشخصات درایور خود در قسمت Driver اطلاع حاصل فرمائید . در بخش DirectX features شما می توانید قابلیتهایی همچون DirectDraw (قابلیت شتاب در ترسیم تصاویر) ، Direct۳D (قابلیت ترسیم تساویر سه بعدی) ، AGP Texture قابلیت شتاب در ارسال و بافندگی دیتا ، و حذف قسمتهای نامشهود در اجسام سه بعدی ) را فعال یا غیر فعال نمایید ضمناً می توانید تستهایی را هم از این قابلیتها بعمل آورید . در قسمت Notes می توانید گزارشی از وضعیت تستهای انجام شده مشاهده نمایید .

● تست کارت گرافیک :

بهترین برنامه برای تست کارت گرافیک برنامه ۳Dmark می باشد . این برنامه محصول شرکت Feuturemark بوده و آخرین نسخه آن مربوط به سال ۲۰۰۳ می باشد . این برنامه از تمام جوانب کارت شما را بررسی و تست می کند و به کارت شما امتیاز می دهد. شما می توانید این عمل را روی کارتهای مختلف انجام داده و به نسبت امتیاز داده شده آنها را با هم مقایسه نمایید . همچنین می توانید کارت خود را از طریق اینترنت با کارتهای دیگر موجود در جهان مقایسه نمایید .




:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: